Na TedX jsme nechali dospěláky skládat hlavolam pro čtyřleté

1.8.2022

Minulý týden jsme byli se Sto skupin na TedX a píšu o tom ze tří důvodů: Abych poděkoval, abych vysvětlil, proč jsme tam byli, a abych ukázal, jak nás to posunulo. Ale začnu tím, že hrdiny akce pro mě byli Marv Shamma, Dana Steinová a Markéta Jedličková.

Díky Markétě a poklona pro tým

Nebyl to můj první Ted. V roce 2013 jsem byl na TedX Prague jako návštěvník. V roce 2014 taky. Tam jsme si s kamarádem slíbili, že do roka a do dne budeme na Tedu jako řečníci. Viděno zpětně to bylo naivní a arogantní. Místo na Tedu si člověk musí zasloužit.

V roce 2015 jsme byli se světly z průmyslového odpadu na EXPO v Miláně a v roce 2016 jsem na TedX Ostrava mluvil o pozitivním dopadu skrz design. To jsem ještě nevěděl, že založím studio, které bude Impact Design dělat.

V 2016 jsem mluvil ještě na první TedX konferenci na univerzitě Sciences Po v Dijonu. Byl to punk a ani z toho není záznam. Ale bylo to super.

Jako návštěvník jsem navštívil i několik dalších Tedů.

Píšu o tom proto, že ne všechny byly skvělé. Jeden z nich mě vyloženě mrzel. Udělat dobrou akci pro 300+ lidí je těžké samo o sobě, a když to má být Ted, platí to dvojnásob. Lidi mají očekávání z první stránky webu ted.com, kde jsou vedle sebe Harari, Kasparov a Jobs a ty na svůj Ted asi nedostanete.

Můžete ale udělat všechno pro to, abyste oslovili nejsilnější lidi v Česku (kteří ještě nejsou Jobs, ale mají potenciál), pomohli jim se připravit a dali jim příležitost sdílet myšlenky, které si to zaslouží. Přesně to Markéta a její tým udělali. A udělali to skvěle.

TedX Ed: Bod zlomu minulé pondělí byla výborná akce. Možná nejlepší TedX, na kterém jsem byl. Všechno zafungovalo. Prostředí, organizace, řečníci, technika, doprovodný program, catering, všechno. Markéta by asi nesouhlasila - na pozadí určitě nějaké průšvihy řešili - ale já jako host nic z toho neviděl. A to je point. Z pohledu návštěvníka to byla perfektní akce.

Markéto a celý TedX týme: Zvládli jste to skvěle 👍

Díky moc za zážitek a za možnost objevit se na akci se Sto skupinami jako hosté.

O designu inovací aneb Proč jsme byli se Sto skupinami na Tedu

Když začala válka na Ukrajině, položili jsme si u nás (v týmu studia Q Designers) otázku Jak bychom mohli pomoct tak, aby to mělo maximální pozitivní dopad? Je to typická designérská otázka, začíná “Jak bychom mohli…”.

Udělali jsme si výzkum a zjistili, že jeden z největších problémů bude kvalita a kapacita předškolního vzdělávání v Česku. Průšvih jako hrom. Je tu už roky, nikomu se nedaří ho systematicky řešit a my náhodou v tématu vzdělávání už pár let jsme. Jen při stavění Dne pro školu jsme udělali rozhovory s desítkami dětí, rodičů, učitelů, ředitelů, vzdělávacích institucí, a dokonce s Ondřejem Liškou, bývalým ministrem školství. Tak jsme se rozhodli do toho pustit.

Ok. Druhá designérská otázka: Jak bychom mohli zlepšit kvalitu a dostupnost předškolního vzdělávání v Česku? Znovu jsme udělali výzkum, načetli data i zákony a objevili dětské skupiny, školky, jesle a mikrojesle, lesní školky, firemní školky, soukromé školky, neformální skupiny a spoustu dalšího.

Vyšlo nám z toho, že pokud je cílem skutečně zvýšit kvalitu a dostupnost předškolního vzdělávání v Česku, ideální bude jít přes dětské skupiny. Jsou malé a flexibilní, dají se (relativně) rychle zakládat a nekomplikuje je tolik zákonů jako třeba nové školky. Někdo by jich měl založit hodně, rychle a měl by ručit za kvalitu. Nikdo takový tu nebyl, tak jsme se spojili s Radkem (který vede 7 dětských skupin už dlouho) a založili jsme neziskovku Sto skupin.

Teď řešíme třetí designérskou otázku: Jak bychom mohli založit 100 nových dětských skupin v Česku a udržet jejich kvalitu a dostupnost? A tady máme náskok.Vycházíme z toho, co Radkovi skvěle funguje už roky, ale i tak toho musíme hodně vymyslet a postavit. Tady je pár věcí, které máme právě na stole:

  • Jak bychom mohli najít 100 vhodných lokací pro dětské skupiny v Česku?
  • Jak poznáme, že v dané lokaci skupinu skutečně zaplníme?
  • Jak poznáme, že tam bude potřeba příštích 5-10 let?
  • Jak postavíme skvělý kurz pro chůvy a proškolíme jich 300+ za rok?
  • Jak postavíme adaptační měsíc pro děti, aby si ve skupinkách snadno zvykly?
  • Jak oslovíme firmy, které uvažují o firemních školkách?
  • Jak najdeme finanční partnery pro neziskovku Sto skupin?
  • Jak můžeme otevřít téma dětských skupin na veřejnost a dát lidem možnost se zapojit?

První tři věci už jsme vyřešili, na ostatních pracujeme. Máme hypotézy, koncepty nebo prototypy a potřebujeme je testovat. To je inovační design v praxi. A tím jsme zpátky na Tedu, kde jsme od pořadatelů dostali 2 minuty na prknech, jeden stolek v předsálí a možnost vytáhnout téma dětských skupin na akci světového formátu, abychom ho posunuli dál.

Jak nás TedX posunul?

Testovali jsme dvě věci: Talk na dvě minuty a doprovodnou aktivitu. Tady jsou k nim designérské otázky:

  1. Jak můžeme za 2 minuty vysvětlit problém, kdo jsme, nastínit řešení, dát lidem možnost se zapojit a nadchnout je tak, aby to zapadlo do konceptu akce?
  2. Jak můžeme připravit program pro lidi, co se zastaví u nás na “stánku”, aby je to bavilo

Obojí přitom navrhujeme tak, abychom to mohli použít i na dalších akcích. Tak jsme postavili koncepty, vyladili je, vyzkoušeli na Tedu, a takhle to dopadlo:

Zpětná vazba na talk

Pár lidí si mě našlo hned na akci, ale možná největší radost mi udělal email, který přišel včera. S odstupem:

"Dobrý den Jindřichu,
chtěla bych poděkovat za 2 minuty inspirace, které jste v pondělí na TedX ve mně zanechal. Ovlivnily mě už tam a říkala jsem si, že jestli "přežijou" víkend, že Vám napíši. Což se stalo.
Máte chvíli na telefon, abychom našli cestu, jak vás můžu podpořit?"
Jana

Už jsme domluvení, vidíme se příští týden.

Zpětná vazba na doprovodnou aktivitu

Lada s Radkem vybrali skládačku pro 4-6 leté děti, kterou v našich dětských skupinách skutečně máme, a nechali ji skládat dospělé na akci. Na čas.

Naše skupinky nejsou hlídárny. Jsou místo pro hraní a poznávání, obojí ta skládačka hezky vystihuje. A pokud jste aspoň trochu zvědaví nebo soutěživí, otázka “Co myslíte, složíte tohle rychleji, než naše čtyřleté děti?” vás zvedne ze židle.

Na Tedu to vyzkoušelo pár desítek lidí a tady jsou výsledky:

  • Přihlásil se nám jeden zájemce o vedení dětské skupiny
  • Dostali jsme tipy na dvě lokace kousek od Prahy
  • Začali jsme se s O2 bavit o firemních školkách

Na jednu akci je to super výsledek. Víc takových :)

Vzdělávání v Česku

Na Tedu jsem měl pocit, že jde vzdělávání v Česku správným směrem. My se Sto skupinami řešíme děti od 2 do 6 let. Marv ve škole Flow pracuje na vzdělávání od 6 do 15. Pro základky a střední školky je tu Den pro školu. Vysoké školy přeskočím a Dana posouvá celoživotní vzdělávání nejen vlastním příkladem, ale taky Univerzitou třetího věku se 17 studijními obory. To jsou skvělé zprávy, ne?

V pondělí to tak vypadalo. Ale dělat vzdělávání skvěle je daleko těžší, než si většina dokáže představit. A lidi, co ve vzdělávání pracují, to často vůbec nedělají pro sebe. Je to těžké řemeslo. Řehole. Zaslouží si podporu a respekt.

Marv si zaslouží podporu.

Dana si zaslouží podporu.

Markéta a celý TedX tým si zaslouží podporu. 

Tu akci dělají zadarmo. Jsou to dobrovolníci.

Ještě jednou velké díky všem a krásný den!

PS:

Kdybyste náhodou měli pocit, že podporu si zaslouží i neziskovka Sto skupin, mrkněte sem nebo mi napište.

Jindřich Fialka
Zakladatel Sto skupin z.s.
Linkedin
Šipka směřující doprava.

Mohlo by vás zajímat

všechny články